Wednesday 13 July 2016

Buasir


Buasir


Buasir atau hemoroid adalah penyakit yang terjadi pada bahagian dubur. Penyakit ini dapat dikesan apabila saluran dubur membengkak. Ianya boleh berlaku sama ada di dalam dubur atau di kawasan luar. Biasanya pesakit akan berasa sakit kesan tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit.

Bengkak itu terjadi disebabkan oleh pengembangan saluran darah pada sel-sel yang melapisi saluran dubur. Selain bengkak pada saluran dubur, pendarahan semasa membuang air besar juga terjadi disebabkan olehluka apabila najis keras bergesel dengan buasir.

BUASIR : BAGAIMANA TERJADI


Buasir merujuk kepada urat darah di dalam dinding dubur. Kedudukannya berada di bawah selaput lendir iaitu lapisan dubur yang paling dalam. Tekanan berlebihan di bahagian rektum menyebabkan dinding vena darah teregang dan membonjol, kadangkala boleh pecah, menyebabkan buasir.

Di dalam saluran dubur manusia terdapat kusyen vaskular di antara anus dengan rektum bawah, menjadikan otot-otot dubur menjadi elastik atau kenyal.

Apabila seseorang mengalami sembelit dan cuba meneran najis yang mengeras di dalam kolon dengan kuat ketika membuang air besar, struktur ini akan membengkak.

Lama-kelamaan ia menjadi kurang memberi dan akhirnya terjulur keluar daripada dubur bersama darah yang berwarna merah cerah yang menitis, tersembur atau meninggalkan kesannya apabila dikesat tisu tandas.

Walaupun pendarahan dan sembelit dilihat sebagai gejala utama buasir, cirit-birit juga boleh menjadi puncanya. Pendarahan yang berlaku daripada dubur tidak semestinya buasir tetapi boleh jadi petunjuk kepada lain-lain penyakit yang lebih serius seperti kanser kolorektal.


Terdapat 4 tahap Buasir



TAHAP 1 – Berlaku pendarahan dan bengkak menonjol keluar.




TAHAP 2 – Disebabkan oleh pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi secara spontan dan akan masuk balik ke dubur.





TAHAP 3 – Sama seperti tahap 2, tetapi, bengkak tersebut tidak dapat masuk secara sendiri. Dengan kata lain, terpaksa tolak ke dalam dengan menggunakan tangan sendiri.





TAHAP 4 – Bengkak akan berada di luar dubur, darah pekat keluar, terasa sakit atau pedih. Perlu mendapat rawatan buasir segera.






Simptom-simptom buasir ialah :


Rasa sakit yang berdenyut-denyut. Pendarahan berlaku selepas dan sebelum membuang air besar.

Darah menitis dan tersembur keluar dari saluran dubur. Dalam tempoh pendarahan ini, pesakit itu boleh mengalami kekurangan darah.

Ada yang tidak mengalami pendarahan, tetapi dikenali sebagai pembengkakan dubur. Bengkak ini keluar selepas membuang najis. Kadangkala untuk tempoh sementara, kurang sakit tetapi ada rasa gatal-gatal.

Adakah perkara-perkara berikut menjadi impian dan apa yang anda inginkan dalam usaha anda menghapuskan sama-sekali penyakit buasir anda …

Menyembuhkan dan menghilangkan terus penyakit buasir dalam hidup anda dengan selamat tanpa sebarang kesan sampingan serta tanpa pembedahan.

Mengetahui cara-cara dan langkah-langkah yang tepat perlu diambil untuk memulihkan masalah buasir yang anda hadapi.

Anda bebas untuk makan apa sahaja setiap hari kerana penyakit buasir anda telahpun berjaya disembuhkan. Anda tahu bahawa pemakanan adalah salah-satu faktor utama punca penyakit buasir ini terjadi ke atas diri anda. Oleh itu, anda perlu bijak mengawal pemakanan anda.

Tidak lagi rasa pedih, sakit dan sengsara ketika anda buang air besaAnda tidak ingin lagi tiap kali anda ke tandas, ianya bagaikan menjadi suatu pengalaman pahit dan ngeri untuk anda.

Merasa diri lebih yakin seperti sebelum anda menghidap buasir. Anda dah tak perlu berasa malu-malu ketika berhadapan dengan orang-orang tersayang anda atau sesiapa pun.








HOTLINE 0163370696






No comments:

Post a Comment